Skip to main content

Ce facem cu frica de eșec? 3 sfaturi pentru a o depăși 

Autor: 28 mai 2020Business
Frica de eșec

De câte ori nu v-ați apucat de ceva (un proiect, un job nou sau un business) pentru că v-a fost frică de eșec, că nu veți reuși? Frica aceasta este, părerea mea, unul dintre lucrurile care ne ține cel mai mult pe loc. Ne oprește din evoluție, ne ține într-o zonă călduță de confort. Ne face să ne mulțumim cu puțin și ne inhibă dezvoltarea personală și profesională. Nu știu de câte ori am renunțat la o idee pentru că m-am gândit că va fi sortită eșecului. Sau, de câte ori m-am stresat până peste poate cu un proiect, convinsă că nu va avea succes. Evident, nu e, deloc, o gândire productivă sau benefică. Cum o contracarăm, totuși? Am adunat 3 sfaturi pe care le-am auzit sau citit de la oameni mai experimentați ca mine, în speranța că vom învăța (și eu și voi) să nu ne mai auto-sabotăm.

E normal să-ți fie frică

La finalul anului trecut, am fost la TEDxWomen și, de departe, mi-a plăcut cel mai mult discursul Simonei Tache (pe care o admir și urmăresc de multă vreme). A vorbit foarte mult despre frici și modul în care acestea ne țin pe loc. Ce mi-a rămas în minte, și acum, este că Simona a spus că e absolut normal să ne fie frică și de fapt, curajul înseamnă să acționăm chiar dacă ne tremură genunchii. Trebuie să acceptăm frica pe care o simțim ca parte din noi. Și să gândim că nu ne definim prin eșec sau succes, ci prin suma tuturor lucrurilor pe care le facem în viața noastră. Și, să nu uităm, că suntem mai puternici decât credem. 

Acceptă eșecul, dar include-l în planuri și pregătește un worst case scenario

De când am cunoscut-o la Atelierele de Antreprenoriat ale RBL, o urmăresc îndeaproape pe Andreea Roșca. Vă recomand călduros cartea scrisă împreună cu Mona Dîrțu – Cei care schimbă jocul. Dar și seria de evenimente (acum în format de podcasts) cu antreprenori, inovatori și pionieri cu povești remarcabile – The Vast and Curious. Unul dintre articolele pe care le-am citit pe blogul ei și mi-a plăcut a fost chiar despre frica de eșec. Ce punctează Andreea foarte bine este că putem include eșecul în strategia noastră de business. Să analizăm ce ni se pare acceptabil de pierdut, care ar fi cel mai prost scenariu și ce facem în caz că acesta se materializează. Astfel, eșecul nu mai pare un bau-bau, ci o situație concretă pe care o putem gestiona și pentru care am pregătit deja un plan de bătaie. Articolul întreg aici.  

Nu e un eșec, e o încercare nereușită 

De cele mai multe ori, lucrurile țin de perspectivă. Ce-ar fi dacă am privi și eșecul într-un alt mod, mai pozitiv. Anul trecut, am reușit să ajung într-o singură zi și la un singur panel de la Zilele Biz (because…bulină). Dar, cel la care am ajuns, a fost foarte fain pentru că l-am prins pe Răzvan Căpănescu, Creative Partner – WINGS Creative Leadership Lab. El a vorbit de frica de eșec ca cel mai bun instrument de dezvoltare personală și un combustibil pentru creativitate. Tocmai de aceea, trebuie privită, cumva, cu optimism. Am reținut de la el două citate:

  • Fail early, fail often, fail forward – Will Smith – Cu cât eșuezi mai repede într-un proiect, cu atât mai bine. Eșecul te ajută să progresezi, mai ales pentru că nu te vei întreba de ce ai avut succes, dar vei analiza până la cele mai mici detalii de ce ai eșuat. 
  • What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly? – Erin Hanson – Avem setată în mentalitatea colectivă ideea de a pune răul înainte. Aproape în niciun moment nu gândim în termeni de posibilități, ci de „what could go wrong”. Tocmai de aceea, trebuie să găsim unelte să contracarăm această gândire defectuoasă. 

În loc de încheiere 

Am descoperit chiar înainte de pandemie comunitatea I love failure și mi s-a părut tare faină inițiativa și faptul că fac (făceau) evenimente în toată țara. Acum, s-au adaptat și țin o serie de Quarantine Talks online. Găsiți toate detaliile pe pagina lor de Facebok. 

Sunt curioasă, voi ce oportunități ați ratat pentru că v-a fost frică de eșec?

Andra Iacob

Om de comunicare, modelat de fervoarea capitalei, socializez intens și scriu așezat. Cu un ochi pe tot ce înseamnă business și industria marcom, navighez hățișurile parenting-ului modern.

3 Comments

Lasă un comentariu